søndag den 9. oktober 2016

Boller i karry fra bunden af!



Jeg elsker boller i karry, for mig er denne ret lig med min barndom og den sætter gang i en masse følelser. Min Oldemor lavede den altid med æbler, så for mig hører æbler (det søde element) til i en Boller i Karry ret.

Her får I min fremgangsmåde og "opskrift" på Boller i Karry.

BOLLER I KARRY

Kødbollerne
500g hakket Kalv & Flæsk
½-1 fint hakket løg (efter behag)
1-2 æg
½ dl mælk
ca 1dl mel, til det er samlet og ikke er for klistret
Salt og pebber efter behag (ca. 1tsk af hver)


  • Sammel kød blandingen og sæt en gryde med vand over til kogning af bollerne.
  • Når vandet koger tager man en spiseske og stikker skeen ned i det varme vand, før man tager en klump af kødblandingen, det varme vand gør at det er MEGET nemmere at forme bollerne i sin hule hånd og kødet slipper nemmere skeen når de puttes i vandet.
  • Bollerne er færdige når de flyder til tops og har ligget lidt, lav evt. lige en stik prøve og tag en bolle op og skær den over.
  • Efterhånden som de bliver færdige, så lig dem i en skål og overdæk dem, så de ikke bliver tørre.
  • Gem vandet som bollerne er kogt i til sovsen.

Sovsen
1 stort fint hakket løg
1 æble
Karry efter behag (Jeg bruger ret meget 2-3 spsk)
3dl mælk
Mel til jævning
50g smør

  • Fint hak løget og skær æblerne i tern
  • Svits løg og æblestykker i en gryde, med smørret og karry
  • Tilsæt vandet og 2½dl mælk, lad det koge op, mens du rører med et piskeris
  • Lav mel jævningen med den sidste ½ dl mælk og noget mel, til den er tyk men stadig flydende.
  • Når sovsen koger, hæld da jævning i til sovsen har den ønskede tykkelse.
  • Smag til med salt og lidt pebber
  • Når sovsen er færdig, ligges kødbollerne i sovsen og varmes op, lad den små simre lidt før der serveres.
Finito og velbekomme
Mette 














Ingen kommentarer:

Send en kommentar