mandag den 2. april 2012

Sådanne laver du en RIGTIG Muffin

Jeg har for et stykke tid siden fundet denne her forklaring og opskrift på den RIGTIGE muffin.
At det kan være en hel kunst og kemisk udfordring at lave en muffin, havde jeg ikke troet, men der er virkelig noget om det, det at blande ingredienserne, på den helt rigtige måde, virker bare og giver de til dags¨dato, for mig, de bedste muffins.

Så jeg vil anbefale dig, at prøve opskriften og følge den til punkt og prikke. Du kan altid senere være kreativ og rette den lidt til, hvis du syntes den mangler noget.
Dejen bliver klistret, tyk og luftig, så begynd ikke at tilføje væske, men bliv ved med at følge opskriften.
Opskriften er til 12 muffins og man vil hurtigt finde ud af, at formene skal fyldes godt op med dej. Ikke noget med at holde tilbage, fordel du bare trygt dejen ud i alle 12 forme.

Det er tid til at gå i gang og jeg vil bare sige rigtig god fornøjelse til dig der har lyst til at prøve kræfter med THE REAL MUFFIN POWER!


Opskrift på den rigtige muffin
Anbefaler du læser forklaringen og opskriften på ovenstående link først, bare for at du kan få en lille Aha oplevelse og ved hvorfor det er vigtigt man gør det på denne måde.

Grundopskrift uden fyld

Tørt

5 dl mel
1 knivspids salt
2 tsk bagepulver
1 tsk natron

Vådt

2½ dl yoghurt, A38, ymer el. lig
1 1/4 dl olie (jeg har brugt raps og solsikke olie)
2½ dl sukker
1 æg

Bland tørt sammen
Bland det våde sammen
Bland de to dele sammen, men kun lige til det er samlet.

Fyld og smag

Hvis man gerne vil have smag i sine muffins, skal man feks. putte bær, nødder, chokolade stykker i det tørre før det våde og det tørre blandes sammen. Melet rundt om stykkerne gør at de ikke så nemt falder til bunds.
Holder man det simpelt med vanilje smag, chokolade smag eller andet, så putter man denne ingrediens ned i den blanding som den passer til (vådt el. tørt). Det kan ske at dejen bliver for tyk, hvis man putter meget kakaopulver i og at man lige skal føje lidt væske til.

Her ovenfor har jeg delt dejen op i to og puttet kakao i den ene del. Så har jeg fyldt dem på poser, klippet hul i et hjørne i hver af poserne og derefter sprøjtet dem ned i formene, mens jeg kører lidt rundt.

Rigtig god fornøjelse med bagningen

Kærlig hilsen Mette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar