lørdag den 30. juni 2012

Kvinder og menstruationen

Skrevet af Mette Bundgaard

Jeg er så frygteligt træt af at mænd (især min mand) giver mine til tider hysteriske anfald, menstruationen skylden “Nå, det er vist ved at være den tid på måneden, hva”.
I løbet af en måned kan jeg nå at have haft menstruation 2-8 gange. Af en eller anden grund, så falder det ham ikke ind, at det måske kan være hans manglende
evne til at, samle sit beskidte vasketøj op fra gulvet og ud i vasketøjskurven, manglende hjælp med indkøbene, manglende mad hjælp et par gange eller 3 i løbet af ugen osv.

Når det så er sagt, så må jeg jo indrømme at jeg helt sikkert bliver mere pirrelig og til tider knald hysterisk før og under min menstruation, jeg ved simpelthen ikke hvad der
er sket, men efter jeg har født to skønne børn, er mit system gået helt i kludder og det eneste jeg kan gøre, er at sluge mine løbske hormoner råt.

Jeg tror bestemt ikke jeg er den eneste der har sådanne en mand eller som har måttet opleve underlige forandringer efter en fødsel af den ene eller anden art. Men kan det virkeligt være rigtigt at menstruationen skal have skylden hver gang der kommer brok ud af en kvindens mund?

Hvad sker der også for at vi kvinder har trukket det korteste strå i denne her sammenhæng? Eva for hulen, kunne du ikke bare have ladet det æble være… 

Fra vi første gang ser blodet mellem vores ben, til de ”skønne” smerter der kan føre med og ”fornøjelsen” af, at man har det en gang om måneden i omkring 7dage, i måske 15år, til at man bliver gravid og går rundt i 9 måneder, som en flodhest der har fået forstoppelse og så skal gennemgå en monster udrensning der får en til at tro man skal dø. Til at man efterfølgende skal gå i yderligere 15-20 år og finder ud af at smerterne har taget til og det nu er som om man skal føde 1 gang om måneden, med dobbelt så meget blod og en blære der har svært ved at holde tæt. Så har vi kvinder helt klart trukket nitten. Vi er jo konstant hormonpåvirket, i jern mangel, hæmmet af smerter og stemplet som værende i evig menstruations mood.



1 kommentar:

  1. Kender problematikken. Og lige meget om det er rigtig eller ej, er det bare røviriterende at få skidt i hoved. Efter at jeg har fået børn har mit pms dog ænderet karakter fra hidsig til lidt labil og hurtig til tårer istedet. Næsten lige så irriterende.

    SvarSlet