lørdag den 29. september 2012

Mad glad mor med tre kræsne familie medlemmer!


Her i mit hjem er der mange forskellige holdninger til hvordan mad skal smage, hvordan det skal se ud og hvordan det skal laves.

Jeg prøver så godt jeg kan at tilfredsstille de fleste, men nogle gange bliver jeg bare så træt af at "folket" i mit hjem ikke bare kan sidde sig ned, slappe lidt af, ikke larme så meget og så bare nyde mit mad. Men ak, jeg tror desværre der går en del år endnu før vi når der til, så jeg må nøjes med at dele mine drømme med jer.

Dagens måltid blev på bestilling lasange, men ikke bare den typiske Knorr Lasange, nej sørme om der ikke var en der spurgte efter mors lasange :)

Jeg tror det er typiskt for børn og en del voksne mænd at de ikke finder, at noget fra det grønne bord hører til i lasange, men grønt skal der i, om det så bliver blendet til ukendeligthed eller kommer i så man kan se at der er grønt i.

I dag fik jeg så endeligt lov til at komme grønne og sunde ting i lasangen, det var skønt og jeg vil gerne dele med jer alle hvad jeg putter i af kreative ting i "Mor' Lasange".

Ingridienserne kan variere alt efter årstid, hvad der var at få i butikken eller hvad der lige var i køleskabet. Men overordnet så laver jeg den med samme fremgangs måde hver gang.

 Ingridienser

Kødsovs
- Løg
- Bacon (kommer i hvis jeg syntes, man skal dog huske at de giver en del salt til maden, så hold igen med det alm salt.
- Hakket oksekød
- Laverbær blade
- Hakket  peberfrugt
- Ærter
- Majs
- Revet gullerøder
- Revet squash
- Dåsetomat
- Mælk
- Skal det smage lidt som den Knorr de plejer at få, kan jeg godt finde på at putte en Knorr pakke i.
- Lidt forskellige krydderier (mors hemmelighed)

Opbagt bechamelsovs
- Smør
- Mel
- Mælk
 - Alm. revet ost
- Parmesanost
- Salt
- Pebber
- Lidt muskat nød

Topping
- To forskellige revet oste
- Rasp (for at gøre toppen lækker sprød)

1) svits hakkede løg, bacon og til sidst oksekød
2) Kom laverbær blade i, peberfrugter , dåse tomaterne, mælken.
3) put resten i og lad det simre et stykke tid

4) Lave den hvide sovs. Først smælter man smørret, så putter man mel ned i og røre melen godt ind i smørret.
5) Hæld mælk i og få det kogt op og gjort tykt.
6) Når sovsen har den konsistens som man syntes den skal have, putter man ost, salt, pebber og til sidst muskat nød i.

7) Smør et ovenfast fad med fedtstof og put rasp i hele bunden.
8) Kom kødsovs, lasange plader, kødsovs, bechamelsovs, lasange plader, kødsovs, bechamelsovs og top til med revet ost og til sidst drys raspen hen over.
9) put den i ovnen i en halv time tre kvarter og så er den færdig.

Velbekomme ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar