søndag den 30. september 2012

RETRO mad... eller en gammel klassiker?



 Weekenden har stået på mad... Nej, nej nej, weekenden kan da ikke stå på maden, siger min søn så ;)
Jeg har åbenbart ikke tid til andet for tiden af kreative gøre mål end at dokumentere mine koge egenskaber. Så mine weekender STÅR altså på at lave mad og købe mad ind til resten af ugen.
Mad, mad, mad og atter mad.

I dag har jeg lavet den gode gamle klassiker pæretærten. Jeg vil vove skindet og omdøbe den til RETRO pære tærten, for jeg syntes simpelthen den er rendyrket retro og fra en tid hvor alle de ting jeg forbinder med retro var nyt og velfungerende i et hvert hjem.
Den blev lavet af mel og sukker fra de velkendte plastik opbevarings bøtter med orange blomster og orange låg, den blev bagt i en klassisk retro metal form med riller rundt i kanten og jeg husker det som var det i går at vi i hjemkundskab lavede den flere gange, da den var et hit blandt teenage ungerne.

Jeg har lavet den før med æbler og havde lovet at ligge opskriften op (det glemte jeg alt om, beklager) men nu får I den sørme, det tog mig så også kun...hmm fra Marts 2010...ja, lidt over fem år.

RETRO pære tærte

Bagetid: ca. 40min ved 200o

150g Smør
240g Hvedemel
125g Sukker
1tsk Vaniliesukker
½tsk stødt ingefær
1 æg
1 spsk vand (kun hvis dejen ikke vil samle sig)

7-8 stk halve pærer (evt. dåse pære)
Sukker til pynt

Tilbehør: creme fraiche eller flødeskum

Skær smørret i mindre stykker og smuldre det i melet, bland det godt.
Put sukker , vaniljesukker og ingefær i. Samel dejen med ægget og evt. lidt vand.
Læg dejen på køl i en times tid.
Smør tærteformen
Tag dejen og del den i to og rul hver del ud til en rund pandekage der passer til formen.
Læg den ene del i bunden af formen og fjern det overskydende fra kanten.
Læg de halve pærer i bunden og læg den sidste plade dej løst hen over, så dejen ligger sig ned i alle folder.
Fjern overskydende dej rundt i kanten og brug det til pynt eller lav lidt småkager ud af det.
Pensel med lidt vand og drys lidt sukker hen over tærten.

Man kan sagtens lave tærten med æbler eller andet frugt. Jeg kan så godt finde på at lave en anden variation af låget. Feks. skære dej pladen ud i strimler og lave et flettet låg.



Velbekomme
Mvh Mette


Ingen kommentarer:

Send en kommentar