mandag den 10. juni 2019

Tavle skilte diy!




Jeg elsker at bygge og har hovedet fyldt med ideer der skal testes af.
Har længe ønsket mig et A-skilt og da jeg så var igang kunne jeg lige så godt lave flere skilte.
Det tog lidt om sig, men det er fedt at øve caligrafi og skrift på skoletavle skilte og så ser det dælens flot ud.

Hvis du selv vil prøve at lave skilte, kan du her læse og se hvordan jeg har grebet projektet an.

Materiale A-skilt

  • 2 stk vandfaste plader i ønsket størrelse (jeg har lavet et indermål på str af en A3str så man kan sætte en plakat op i den + 5cm til at lime rammen fast til, men vil anbefale at man skærer den ud så den fylder helt ud til kanten).
  • Planker i ca 10cm bredde, 4x højden af skiltet plus fødderne, 2x bredden af skilten og 2x bredden af A3 til inder siden nederst ved fødderne.
  • Skruer der passer med at de ikke går igennem både ramme og plade tykkelsen til sammen.
  • Tavlekridt maling
  • 2 mellem store hængsler
  • 2x stivere til siderne (jeg har købt dem i STARK)
  • Trælim til at lime rammerne fast til pladerne
  • Evt. metal vinkler der kan skrues fast på hjørnerne og beskytte dem.

Fremgangsmetode
  1. Skær pladerne til, så inder stykket passer med en A3 størrelse + bredden af planken hele vejen rundt.
  2. Mal pladerne med tavlekridt første lag (de skal ca have 3-5 lag i alt)
  3. Skær plankerne i ønsket længder, 4stk hele højden af skiltet, 2stk hele bredden af skiltet og 2 stk i A3 bredde eller den bredde, man har valgt skiltet skal være i inder målet.
  4. Skær enderne skrå 45grader, i de 4 lange planker og de to planker der skal være øverst på skiltet.
  5. Mal de sidste gange og lad det tørre imellem lagene.
  6. Når pladen er tør, limes rammerne fast til pladerne hele vejen rundt på begge plader og lad det tørre.
  7. Når limen er tør, skrues de fast hele vejen rundt med ca 3 skruer i siderne og ca 2-3 for oven og forneden.
  8. Skru nu metal vinklerne fast på hjørnerne, for ekstra beskyttelse
  9. Hængslerne skrues på pladerne på bagsiderne og ca.15-20cm ind fra kanten. 

Færdig

Rigtig god fornøjelse


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar