fredag den 9. september 2016

Mandel drøm kage!



Min kære afdøde oldemor, havde nogle bestemte kager hun altid bagte og mandel drøm kagen var en af dem.

Jeg elsker denne kage og syntes bestemt, at hvis man kan lide mandler, bør man prøve at lave denne kage. Kombinationen af lys kagebund, mandler og karamel, gør at den får en gudeskøn smag.

Ved at Mette Blomsterberg har en "orange" version af denne kage, i en af hendes bøger, så tænker man sagtens kan spice kagen op med lidt appelsin, citron eller andet spændende hvis man vil.

Her er opskriften som jeg har fået fra Oldemors opskrift noter.

Oldemors Mandel Drøm Kage

Ingridienser

Dejen
1dl mælk
6stk æg
450g sukker
300g mel
3tsk bagepulver
200g smæltet smør

Glasuren
100g smuttede mandler
150gsukker
150gsmør
6spsk fløde
2spsk mel

Fremgangsmåde
Det er lidt usikkert hvordan fremgangsmåden er, da der kun stod ingridienser i Oldemors opskrift, men vi (min bedstemor og jeg) mener det skal gøres som følgende.

1. Pisk ægene i 4min på højeste hastighed, tilsæt sukker og piske endnu 3min, derefter blandes æg i.
2. Mel og bagepulver blandes sammen og puttes i dejen skiftevis med den smeltede smør.
3. Kagen bages ved 180 grader midt i ovnen til den er gylden og fast, så glasuren kan ligges på.
4. Mens kagen bages, blandes glasuren sammen i en gryde. Varm smør, sukker og fløden op, bland melen i og put til sidst de smuttede mandler i massen.
5. Tag kagen ud af ovnen og hæld karamel mandel massen ud over kagen, put dernæst kagen ind i ovnen igen og skru op på 200grader. 
6. Kagen er færdig når glasur massen er boblet op og er bleve gylden brun.

Som skrevet så er jeg ikke helt sikker på fremgangsmåden, så ligger du inde med nogle ændringer eller tilføjelser, som kan gøre den bedre, så skriv endelig en besked på opslaget.

Rigtig god fornøjelse
Kærlig hilsen
Mette 

2 kommentarer:

  1. DEN skal helt klart afprøves :)
    Tak fordi du deler

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så lidt, vi I familien ELSKER den, det er dog heller ikke den mest kalorie lette af slagsen, meeen det er somregl også de kager med smør og sukker der smager bedst ;)

      Slet