torsdag den 8. september 2016

Den lækreste Blomme tærte!



I forbindelse med at jeg lavede marmelade, så lavede jeg også en meget saftig og karameliseret blommetærte.
Terten er god til andre former for frugt også, man kan feks. prøve med pærer eller æbler.

Her har I opskriften på den ;)


Arbejdstid: 30 min.
Koge/bagetid: 1 time
Fryse-egnet
(1 kage = 12-16 stykker)
Bund:
Dej:
Tilbehør:
cremefraiche eller flødeskum

Fremgangsmåde:
  1. Tænd ovnen på 180 grader.
  2. Smelt sukkeret til gylden karamel i en gryde. Tilsæt smør og hæld det ud over bunden af en smurt form (24-26 cm).
  3. Vask blommerne, halver dem (eller skær dem i kvarter) og fjern stenene. Læg blommerne i karamellen med skærefladen nedad – gerne i to lag.
  4. Pisk smør, farin og sukker cremet og pisk æggene i ét ad gangen. Tilsæt vanilje, kanel og fintrevet citronskal.
  5. Sigt mel og bagepulver sammen, tilsæt salt og vend det i dejen.
  6. Hæld dejen over blommerne og sæt kagen i ovnen 50-60 min.
  7. Løsn kagen hele kanten rundt med en kniv og lad den stå i formen et par min., før den vendes ud på et fad.
  8. Nyd blommekagen lun eller afkølet med cremefraiche eller flødeskum til.




Original opskrift lånt her fra Blommetærte

Rigtig god fornøjelse
Med venlig hilsen
Mette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar